Oost-west verbinding gemeente Boekel
dinsdag 3 sep 2024
Boekel groeit flink. Pas geleden was dit zelfs landelijk nieuws. Boekel behoorde tot de nationale top als het ging om de oplevering van nieuwe woningen. Deze woningen worden met name gevuld door jonge gezinnen. Dat is goed nieuws voor de verenigingen, buurten en scholen. Waar andere gemeenten kampen met vergrijzing denkt de gemeente Boekel na over de bouw van extra klassen voor de scholen. Die groei betekent echter ook extra verkeer. Het valt op dat steeds meer verkeer gebruik maakt van onze ontsluitingswegen. De randweg functioneert goed maar toch is er nog niet de gewenste afname van verkeer in het centrum. Met name aan de oostkant van Boekel neemt de druk op het wegennet toe. Voor de gemeente een reden om te zoeken naar de gewenste oplossing.
Het mobiliteitsplan
Om richting te geven aan de gewenste oplossing is in 2021 opdracht gegeven om te komen tot een mobiliteitsplan voor de gemeente Boekel. Daarin wordt niet alleen gekeken naar de groei van autoverkeer maar ook naar alternatieven. Meer verkeer afwikkelen door goede voet- en fietspaden en door een beter functionerend openbaar vervoer. Het mobiliteitsplan bestaat uit drie stappen:
1. De Visie. Hierin wordt het beeld geschetst waar de gemeente naar toe wil en worden ambities vastgelegd op het gebied van verkeer voor de komende 20 jaar. Middels een interactief proces met de inwoners uit Boekel en Venhorst is een wensbeeld opgesteld. De visie is in november 2022 vastgesteld en geeft houvast voor de komende 10 jaar. Via bijgaande link is in een animatie de visie voor de gemeente Boekel uitgelegd: https://youtu.be/qs_jDp4Fopw
2. Het GVVP. Het gemeentelijk verkeers- en vervoersplan. Hierin is de visie vertaald naar concrete maatregelen. In dit plan is opgenomen wat nu gedaan kan worden om het gewenste eindbeeld te bereiken. Ook hiervoor is de bevolking nadrukkelijk geraadpleegd. Uiteindelijk heeft dit geleid tot een vastgesteld GVVP in november 2023. Voornaamste conclusie uit het GVVP was dat een oplossing moet komen voor het oost-west verkeer. Die stap wordt nu gezet.
3. Het meerjaren uitvoeringsprogramma oftewel het MUP. Hierin worden de maatregelen uit stap 2 in concrete projecten vertaald en wordt een jaartal met kostendekking aan gehangen. Sommige maatregelen zijn kleinschalig en hebben veel effect. Die scoren hoog en komen snel aan de beurt. Duurdere maatregelen worden -afhankelijk van hun effect- over meerdere jaren uitgesmeerd om de kosten in de hand te houden.
Zoals hierboven gezegd moet, voor stap 3 gezet kan worden, een oplossing komen voor de oost-west routing. Die stap ligt nu bij de gemeenteraad voor.
De oost-west problematiek
In stap 2 is geconcludeerd dat het wensbeeld uit de visie alleen te verwezenlijken is als de hoeveelheid verkeer op de oost-west route om het centrum heen wordt geleid. Dit gaat met name om lokaal verkeer uit de woonwijken Dooleggen, Vogelenzang, De Donk en De Burgt. Die woonwijken -waar al die nieuwe gezinnen prettig wonen- genereren zoveel verkeer dat de leefbaarheid in het centrum onder druk staat. Het gaat hier dus niet over sluipverkeer van buiten Boekel. Dat blijkt namelijk nauwelijks aanwezig. Het gaat echt om de Boekelse en Venhorstse verkeersbewegingen. Bij wijken De Donk en De Burgt is dit al in de beginfase onderkend. De reden hiervan is dat is geïnvesteerd in een goede fietsrouting en prima wandelpaden vanuit die wijken naar het centrum. Ondanks deze investering blijft zoveel autoverkeer over dat een structurele oplossing gewenst is.
De oost-west oplossing
In 2023 is gestart met een onderzoek naar deze problematiek. Stap 1 van dat onderzoek is in mei 2024 afgerond. Daaruit blijkt dat er één tracé het beste aansluit bij de doelen. Een goede 60 km/uur ontsluiting over de route Waterval-de Zijp- Bovenstehuis met vervolgens een nieuwe verbinding tussen de wijken Lage Schoense en Driedaagse door naar de Molenstraat. In de onderzoeken heet dit variant A1. Het College van B&W heeft in juni 2024 opdracht gegeven deze oplossing nader uit te werken. Dit onderzoek is nu afgerond. Nu wordt het tracé vastgelegd waarbij een mogelijke oplossing wordt gepresenteerd voor de knelpunten op het tracé. Met de direct aanwonenden is nog eens extra overlegd om hun aandachtspunten bij deze aanpak te horen. Dat niet iedereen stond te juichen over een nieuwe ontsluiting voor de deur is begrijpelijk. Toch blijken de positieve effecten voor de gehele gemeenschap dusdanig groot dat het College nu aan de raad voor gaat stellen definitief voor deze oplossing te kiezen.
Besluitvorming nu
Het College is voornemens de raad te adviseren te kiezen voor variant A1. Wel wil het College nog een extra communicatiemoment inbouwen. Naast het horen van de direct aanwonenden van het nieuwe tracé willen we heel Boekel informeren over dit voorstel. Het wel of niet omleiden van verkeersstromen heeft immers gevolgen voor heel Boekel. Op 16 september om 19:30 in Nia Domo is daarom een tweede openbare informatieavond gepland.
Dat betekent dat de eerder geplande raadsbehandeling van 3 oktober niet doorgaat en het stuk op 14 november ter besluitvorming voorligt. Daar gaan echter nog een paar stappen aan vooraf:
1. Op 11 september wordt dit onderwerp behandeld in de thema-avond. Raadsleden worden dan inhoudelijk bijgepraat en kunnen vragen stellen ter verduidelijking van het advies.
2. Op 16 september de hierboven genoemde openbare informatie avond.
3. Het definitief maken van het advies op basis van de ingekomen reacties.
4. Op 30 oktober wordt het eindvoorstel in de commissie Wonen & Werken behandeld. Dan hebben we de politieke inhoudelijke discussie op dit voorstel ter voorbereiding op de raadsbehandeling.
5. Op 14 november wordt dit voorstel in de raad behandeld. Daar vind de definitieve besluitvorming plaats.
Al deze momenten zijn openbaar. Kijk op onze website voor het aanvangstijdstip en de agenda. Vervolg raadsbesluit
Nadat het besluit van de raad om in te stemmen met variant A1 als oplossing, is besloten, is een belangrijke vervolgstap gezet in het mobiliteitsplan voor de gemeente waar sinds 2021 mee aan de slag is gegaan. Daarna volgen voor dit onderdeel nog twee belangrijke stappen:
• Stap 1: een ontwerptekening: In deze stap wordt variant A1 uitgewerkt tot een ontwerp met kostenraming. Hierin worden de detailkeuzes gemaakt. Daar worden vragen gesteld als ’hoe breed wordt de weg?’, ‘waar komen de fietspaden?’ en ‘welke weg krijgt voorrang?’ etc. Ook deze stap wordt afgerond met een raadsbesluit.
• Stap 2: het omgevingsplan. De keuze die gemaakt wordt heeft ruimtelijke gevolgen. Zeker bij de nieuwe ontsluitingsweg tussen de Bovenstehuis en de Molenstraat. Daarvoor is een wijziging van de bestemming nodig. Dat is een proces met formele mogelijkheid tot bezwaar en beroep. Ook deze stap wordt afgerond met een raadsbesluit.
Zoekt u naar achtergrondinformatie over dit project? Raadpleeg de website van de gemeente Boekel: https://www.boekel.nl/projecten/onderzoek-oost-west-verbinding/