Identiteitskaart

Een identiteitskaart vraagt u persoonlijk aan bij de gemeente. U maakt hiervoor online of telefonisch een afspraak. U betaalt de kosten bij aanvraag. Na 7 werkdagen kunt u uw identiteitskaart tijdens openingstijden afhalen op het gemeentehuis.

U kunt hiermee naar de meeste landen binnen Europa reizen. Een identiteitskaart voor volwassenen is 10 jaar geldig, een identiteitskaart voor kinderen tot 18 jaar is 5 jaar geldig.

Naamgebruik identiteitskaart

Het is mogelijk om op een nieuwe identiteitskaart de naam van uw (gewezen) echtgenoot of geregistreerd partner te vermelden. Dit doet u bij de aanvraag.

Kenmerken Nederlandse identiteitskaart

Op 2 augustus 2021 is een nieuw model van de Nederlandse identiteitskaart geïntroduceerd. Door de toevoeging van de EU vlag met letters NL, een gewijzigd kinegram en twee vingerafdrukken van de kaarthouder in de chip (net als het paspoort) voldoet dit nieuwe model aan de eisen van de Europese verordening 2019/1157.

De Nederlandse identiteitskaart is maximaal 10 jaar geldig. Voor kinderen die jonger zijn dan 18 jaar is de maximale geldigheidsduur van de Nederlandse identiteitskaart 5 jaar.

Lees hier meer informatie over de Nederlandse identiteitskaart. (PDF, 821.5 kB)

Afhalen identiteitskaart

Heeft u uw identiteitskaart aangevraagd? Dan kunt u uw identiteitskaart na 7 werkdagen afhalen bij de klantenbalie van het gemeentehuis. U moet uw identiteitskaart zelf komen ophalen tijdens de openingstijden van het gemeentehuis. U hoeft hier geen afspraak voor te maken. U dient wel alle identiteitsbewijzen die u nog heeft (ook als ze verlopen zijn) mee te nemen.

Identiteitskaart voor Nederlanders in het buitenland

Bent u Nederlander en woont u in het buitenland? Vraag uw identiteitskaart dan aan bij één van de Nederlandse grensgemeenten.

Spoedaanvraag

Heeft u uw identiteitskaart snel nodig? Doe dan een spoedaanvraag. Als u de identiteitskaart vóór 14.00 uur aanvraagt, dan kunt u het de volgende werkdag ophalen. Heeft u uw oude identiteitskaart niet meer? Dan kunt u een spoedaanvraag doen. De aanvraag duurt dan waarschijnlijk wat langer. Vertrekt u vandaag al? Neem dan contact op met de Marechaussee (Deze link gaat naar een externe website) voor een nooddocument.

Meenemen

  • Alle reisdocumenten die u hebt (bij het ontbreken hiervan een ander geldig legitimatiebewijs zoals een rijbewijs).
  • Eén goedgelijkende, recente (maximaal 6 maanden oud) kleurenpasfoto die voldoet aan de wettelijke eisen.
  • Verschijnen in persoon, dit geldt ook voor de aanvraag van een document voor kinderen/jongeren vanaf 0 jaar. Voor het aanvragen van een identiteitskaart voor kinderen tot 12 jaar is toestemming nodig van beide ouders (of degene die het gezag over het kind heeft). Een toestemmingsformulier moet u meenemen naar de afspraak. Hierbij moeten legitimatiebewijzen van degenen die toestemming geven, getoond worden. U kunt ook toestemming geven via DigiD (Deze link gaat naar een externe website).
  • Bij vermissing van een reisdocument is het noodzakelijk om een vermissingsverklaring op te laten maken. Dit kan via DigiD (Deze link gaat naar een externe website) of met een afspraak aan de balie.

Let op: uw kind(eren) moet(en) ook meekomen naar het gemeentehuis voor de aanvraag en voor het ophalen van de identiteitskaart.

Alle kosten moeten bij de aanvraag worden betaald. Wij verzoeken u de aanvraag per pin te betalen.

Kosten

Identiteitskaart voor personen vanaf 18 jaar (10 jaar geldig) € 75,80 (2024) € 78,50 (2025)
Identiteitskaart voor personen tot 18 jaar (5 jaar geldig) € 40,90 (2024) € 42,35 (2025)
Spoedlevering toeslag € 57,10 (2024) € 59,10 (2025)